Suomen hallitus on antanut eduskunnalle esityksen uudesta rahapelijärjestelmästä 3.7.2024

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi rahapelilaki. Laissa säädettäisiin rahapelitoiminnasta ja sen valvonnasta.

Rahapelien toimeenpano olisi luvanvaraista. Rahapelejä voisi toimeenpanna yksinoikeustoimiluvan tai rahapelitoimiluvan nojalla. Lisäksi rahapelien toimeenpanossa käytettävien peliohjelmistojen toimittaminen edellyttäisi peliohjelmistotoimilupaa. Yksinoikeustoimiluvan ja rahape- litoimiluvan haltijan tulisi hyödyntää niiden toimeenpanemissa rahapeleissä yksinomaan peliohjelmistotoimiluvan haltijoiden toimittamia peliohjelmistoja. Peliohjelmistoimiluvan haltija saisi toimittaa peliohjelmistoja vain yksinoikeustoimiluvan haltijalle ja rahapelitoimiluvan haltijalle.

Laissa säädettäisiin toimilupien myöntämisen edellytyksistä ja toimilupia koskevasta hakemusmenettelystä. Yksinoikeustoimilupa olisi voimassa kymmenen vuotta ja rahapelitoimilupa ja peliohjelmistotoimilupa enintään viisi vuotta. Laissa säädettäisiin yksinoikeustoimiluvan haltijan velvollisuudesta suorittaa valtiolle korvaus yksinoikeustoimiluvasta sekä korvauksen määrän perusteista.

Rahapelilakiin sisältyisi pelaajien rekisteröintiä ja henkilöllisyyden ja asuinpaikan todentamista koskevat säännökset. Laissa säädettäisiin muun ohella rahapelaamisen ikärajasta, pelitilin kautta tapahtuvasta pelaamisesta ja muusta tunnistautuneena pelaamisesta sekä peliestoista ja pelaamista koskevista rajoituksista. Laki sisältäisi säännökset markkinoinnista, markkinoinnissa kielletyksi katsottavista keinoista ja tavoista, markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista, sponsoroinnista sekä suoramarkkinointikielloista.

Esityksessä ehdotetaan valvontaviranomaiselle monipuolisia toimivaltuuksia. Laissa säädettäisiin valvontatyön kustannusten kattamiseksi toimiluvanhaltijoilta perittävästä vuosittaisesta valvontamaksusta ja sen määräytymisen perusteista. Lainvastaiseen toimintaan puuttumiseksi laissa säädettäisiin myös hallinnollisista seuraamuksista, joita olisivat rahapelien toimeenpanon ja markkinoinnin kieltäminen, toimiluvan peruuttaminen ja tiettyjen viranomaispäätösten tehosteeksi asetettava uhkasakko. Laissa säädettäisiin toimilupajärjestelmän ulkopuolisen tarjonnan ja markkinoinnin rajoittamisesta rahapelihaittojen torjumiseksi ja kysynnän ohjaamiseksi ehdotetulla lailla säänneltyyn toimintaan.

Rahapelilaissa säädettäisiin sosiaali- ja terveysministeriön tehtävästä seurata, tutkia ja arvioida rahapelejä ja niistä aiheutuvia haittoja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimeenpanisi tehtäviä sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannon mukaisesti. Pelihaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen voitaisiin myöntää valtionavustusta.

Toimilupajärjestelmään siirtymisen johdosta ehdotetaan muutettavaksi myös arpajaislakia, arpajaisverolakia, tuloverolakia, rikoslakia ja eräitä muita lakeja.

Esitys liittyy esitykseen valtion vuoden 2026 talousarvioksi ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Rahapelilaki ja muut ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan pääosin voimaan 1.1.2027, jolloin toimiluvanvarainen rahapelitoiminta voisi käynnistyä. Toimiluvan hakemista ja toimiluvan myöntämisen edellytyksiä, toimilupamenettelyyn liittyviä viranomaisen tiedonsaantioikeuksia ja yksinoikeustoimiluvasta valtiolle maksettavaa korvausta koskevia rahapelilain säännöksiä sovellettaisiin kuitenkin jo vuoden 2026 alusta lukien.

Toimilupamenettely

Lakiin sisällytettäisiin säännökset yksinoikeustoimiluvan, rahapelitoimiluvan ja peliohjelmisto- toimiluvan myöntämisen edellytyksistä ja niitä koskevasta hakemusmenettelystä. Yksinoikeustoimilupa voitaisiin myöntää valtion kirjanpitolain (1197/1336) 1 luvun 5 §:n mukaisessa mää- räysvallassa olevalle osakeyhtiölle, jonka toimialana on rahapelien toimeenpano. Laissa säädet- täisiin yksinoikeustoimiluvan haltijan ja sen kanssa samaan konserniin kuuluvan oikeushenkilön toimintojen eriyttämisvaatimuksesta.

Rahapelitoimilupa ja peliohjelmistotoimilupa voitaisiin myöntää elinkeinotoimintalain (565/2023) 2 §:n 1 momentissa tai 3 §:n 1 tai 2 momentissa tarkoitetulle luonnolliselle henki- lölle tai oikeushenkilölle. Euroopan talousalueen ulkopuolelle sijoittautuneella rahapelitoimiluvan tai peliohjelmistotoimiluvan hakijalla tulisi olla edustaja, jolla on kotipaikka Suomessa.

Yksinoikeustoimiluvan ja rahapelitoimiluvan myöntäminen edellyttäisi, että hakija on luotettava ja sopiva toimeenpanemaan tässä laissa tarkoitettuja rahapelejä. Peliohjelmistotoimittajan tulisi olla luotettava ja sopiva valmistamaan, toimittamaan, asentamaan tai mukauttamaan raha- pelien tarjoamisessa käytettäviä peliohjelmistoja. Rahapelitoimiluvan ja peliohjelmistotoimiluvan hakijan edustajan tulisi täyttää samat luotettavuuden ja sopivuuden edellytykset kuin toimiluvanhakijoiden. Jos toimiluvan hakijana olisi oikeushenkilö, vaatimus luotettavuudesta ja sopivuudesta koskisi myös hakijan merkittäviä omistajia ja toimivaa johtoa. Laissa säädettäisiin selvityksistä, jotka hakijan tulisi liittää toimilupahakemukseen.

Laissa säädettäisiin toimiluvan sisällöstä ja voimassaoloajasta. Yksinoikeustoimilupa olisi voimassa kymmenen vuotta ja rahapelitoimilupa ja peliohjelmistotoimilupa enintään viisi vuotta. Rahapelien toimeenpanon ja peliohjelmistojen toimittamisen saisi aloittaa välittömästi toimiluvan myöntämisen jälkeen, ellei toimiluvan voimassaolosta johtuisi muuta. Toimiluvanhaltijalla olisi velvollisuus ilmoittaa valvontaviranomaiselle toiminnassaan tapahtuvista olennaisista muutoksista.

Laissa säädettäisiin yksinoikeustoimiluvan haltijan velvollisuudesta suorittaa valtiolle korvaus yksinoikeustoimiluvasta. Laissa säädettäisiin myös korvauksen määräytymisen perusteista ja menettelystä korvauksen maksamiseksi. Valtioneuvoston tekemään korvauksen määrää ja mak- suaikataulua koskevaan päätökseen voisi hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valitus olisi käsiteltävä kiireellisenä.

Toimiluvanhakijoilta perittävistä hakemusmaksuista säädettäisiin valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla annettavalla ministeriön asetuksella.

Markkinointi ja sponsorointi

Laki sisältäisi säännökset markkinoinnista, markkinoinnissa kielletyksi katsottavista keinoista ja tavoista, markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista, sponsoroinnista sekä suoramarkkinointikielloista. Ainoastaan laillisesti rahapelejä Manner-Suomessa toimeenpanevien toimilu- vanhaltijoiden markkinointi ja laillisesti toimeenpantavien rahapelien markkinointi olisi sallittua. Laissa säädettäisiin niistä rahapeleistä, joita olisi sallittua markkinoida laissa säädetyin sisällöllisin rajoituksin. Rahapelien sallitun markkinoinnin lähtökohtana olisi hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti rahapelikysynnän kanavointi lailla säänneltyyn rahapelitarjontaan.

Markkinoinnin tulisi lisäksi olla määrältään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista. Alaikäisten ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien suojelemiseksi rahapelihaitoilta laissa kiellettäisiin kohdistaa markkinointia näihin henkilöryhmiin. Alaikäisten suojeleminen rahapelihaitoilta on otettu huomioon myös sponsorointia koskevassa säännöksessä. Yksinoikeustoimiluvan ja rahapelitoimiluvan haltijalla olisi velvollisuus raportoida vuosittain valvontaviranomaiselle rahapelien markkinoinnista, rahapelitoiminnan kehityksestä, liikevaihdosta sekä seuraavan vuoden suunnitellusta toiminnasta ja budjetista.

Lakiehdotuksen poimintoja:

Rahapelitoimintaa koskevat yleiset säännökset

Rahapelejä saa toimeenpanna ainoastaan sellainen oikeushenkilö tai luonnollinen henkilö, jolle on myönnetty tämän lain nojalla yksinoikeustoimilupa tai rahapelitoimilupa.

Rahapelien toimeenpanossa käytettäviä peliohjelmistoja saa tarjota vain sellainen oikeushen- kilö tai luonnollinen henkilö, jolle on myönnetty tämän lain nojalla peliohjelmistotoimilupa. Yksinoikeustoimiluvan ja rahapelitoimiluvan haltijan toimeenpanemiin rahapeleihin liitty- vien maksujen vastaanottaminen tai voittojen välittäminen taikka tilan luovuttaminen raha-au- tomaattien käytettävänä pitämiseen tai arvontalaitteiden käyttämiseen ei edellytä toimilupaa.

Rahapelien markkinointi

48 §

Markkinoinnin sääntely

Yksinoikeustoimiluvan ja rahapelitoimiluvan haltija saa markkinoida rahapelejä ja toimilu- vanhaltijaa tässä laissa säädetyin edellytyksin. Toimiluvanhaltija saa markkinoida rahapelejä ja toimiluvanhaltijaa vain itsensä toimesta.

Rahapelejä ja toimiluvanhaltijaa saa markkinoida, jos markkinointi on määrältään, laajuudel- taan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista sekä välttämätöntä rahapelikysynnän oh- jaamiseksi tämän lain nojalla harjoitettavaan rahapelitoimintaan.

Sähköisiä kasino- ja raha-automaattipelejä, sähköisestä rahabingoa sekä vedonlyöntipelejä ja näitä pelejä toimeenpanevaa toimiluvanhaltijaa saa markkinoida:

  1. toimiluvanhaltijan omilla verkkosivuilla ja omilla sosiaalisen median tileillä siten, että markkinointi ei ole vuorovaikutteista kuluttajan kanssa;
  2. sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) mukaisessa televisio- ja radiotoi- minnassa;
  3. urheilutapahtumissa ja muissa yleisötapahtumissa;
  4. painetussa ja sähköisessä mediassa;
  5. ulkomarkkinoinnissa näiden rahapelien pelipaikkojen välittömässä läheisyydessä;
  6. asiamiespisteissä, niiden rahapelien osalta, joita on saatavilla kyseisessä asiamiespisteessä.

Veikkauspelejä, raha-arpajaisia, rahapika-arpoja, sähköisiä rahapika-arpoja, totopelejä ja niitä toimeenpanevaa toimiluvanhaltijaa saa markkinoida:

  1. toimiluvanhaltijan omilla verkkosivuilla ja sosiaalisen median tileillä siten, että markki- nointi ei ole vuorovaikutteista kuluttajan kanssa;
  2. sähköisen viestinnän palveluista annetun lain mukaisessa televisio- ja radiotoiminnassa
  3. urheilutapahtumissa ja muissa yleisötapahtumissa;
  4. painetussa ja sähköisessä mediassa;
  5. ulkomarkkinoinnissa;
  6. asiamiespisteissä.

Fyysisiä raha-automaatteja ja fyysisiä kasinopelejä ei saa markkinoida kuin sellaisissa peli- saleissa ja pelikasinoissa, joihin kyseiset rahapelit on sijoitettu. Näiden rahapelien pelipaikkoja ei saa markkinoida. Pelipaikoista voidaan kuitenkin antaa tietoa.

Rahapelien suoramarkkinointi on sallittu 51 §:ssä säädetyin edellytyksin.

Sponsorointi

Sponsorointia koskevia sopimuksia ei saa tehdä alle 18-vuotiaiden kanssa tai koskien alle 18- vuotiaiden tapahtumia, kilpailuja, sarjoja taikka niihin rinnastettavia tilaisuuksia.

Tehdessään sponsorointia koskevia sopimuksia toimiluvanhaltijan on varmistettava, että sen logoja sekä pelituotteiden tai -palvelujen nimiä ei esiinny alle 18-vuotiaiden käyttöön erityisesti tarkoitetuissa tuotteissa tai palveluissa.

Sponsorointia koskevia sopimuksia ei saa tehdä sellaisten henkilöiden kanssa, jotka tuottavat alle 18-vuotiaisiin kohdistettua sisältöä tai koskien sellaisia tapahtumia, jotka kohdistuvat alle 18-vuotiaisiin.

Sponsorointia ei saa kohdistaa tuotteisiin tai palveluihin, jotka on erityisesti tarkoitettu alle 18-vuotiaiden käyttöön.

Valvontamaksu

68 § Valvontamaksu

    Toimiluvan haltija on velvollinen suorittamaan valvontaviranomaisen valvontamaksun. Val- vontamaksu määrätään kalenterivuosittain euromääräisenä kiinteänä maksuna.

    Yksinoikeustoimiluvan osalta valvontamaksu määräytyy seuraavasti:

    1. 1 350 000 euroa 5 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun toimiluvan osalta;
    2. 2 000 000 euroa 5 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun toimiluvan osalta;
    • 150 000 euroa 5 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun toimiluvan osalta. Rahapelitoimiluvan osalta valvontamaksu määräytyy seuraavasti:
      • 4000 euroa, jos pelikate on alle 100 000 euroa;
      • 7500 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 100 000 euroa, mutta alle 1 miljoonaa euroa;
      • 13 500 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 1 miljoonaa euroa, mutta alle 2 miljoonaa euroa;
      • 25 500 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 2 miljoonaa euroa, mutta alle 5 miljoonaa euroa;
      • 48 700 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 5 miljoonaa euroa, mutta alle 10 miljoonaa euroa;
      • 92 000 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 10 miljoonaa euroa, mutta alle 20 miljoonaa euroa;
      • 150 000 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 20 miljoonaa euroa, mutta alle 50 miljoonaa euroa;
      • 265 000 euroa, jos pelikate on enemmän kuin 50 miljoonaa euroa.

    Pelikatteella tarkoitetaan rahapelitoimiluvan nojalla toimeenpantujen rahapelien rahapanos- ten yhteismäärän ja pelaajille maksettujen voittojen erotusta, joka on todennettavissa rahapeli- toimiluvan haltijan viimeksi vahvistetusta tilinpäätöksestä.

    Jos toimiluvanhaltijalla ei ole ollut rahapelitoimilupaa valvontamaksun määräämistä edeltä- vänä vuotena, toimiluvanhaltijan tulee maksaa ensimmäisen toimintavuoden valvontamaksuna (perusmaksu) 10 000 euroa. Valvontaviranomainen määrittää ensimmäisen toimintavuoden lo- pullisen valvontamaksun toimiluvanhaltijan vahvistetusta tilinpäätöksestä ilmenevän toteutu- neen pelikatteen määrän perusteella. Valvontaviranomaisen tulee periä tai palauttaa ensimmäi- sen toimintavuoden lopullisen valvontamaksun ja perusmaksun välinen erotus. Ensimmäisen toimintavuoden lopullisen valvontamaksun ja perusmaksun välinen erotus voidaan huomioida seuraavan vuoden valvontamaksun määrässä.

    Peliohjelmistotoimiluvan valvontamaksu on 1500 euroa.

    Jos toimiluvanhaltijalla on useampi kuin yksi toimilupa, kustakin toimiluvasta määrätään eril- linen valvontamaksu.

    Jätä kommentti